Wednesday

Tragedi MH370.......

Salam dan hey semua....

Sepertimana yang kita ketahui...malaysia digemparkan dengan berita kehilangan kapal terbang MAS MH370, dimana segalanya sudah terjawab kemarin oleh dato najib...apa-apa pun sebagai rakyat yang perihatin banyakkan berdoa dan sedekahkan al-fatihah pada mangsa dan anak kapal serta takziah buat keluarga mangsa...

sejak kehilangan MH370, tv kat rumah tak pernah berhenti pasang siaran astroawani501....walaupun kita tahu time tue kita kena tengok cerita #bukankeranaakutacinta #karootkomedia tapi benda tue bila-bila boleh tengok sebab astro suka buat siaran ulangan...asalkan kita tak ketinggalan zaman untuk mengetahui isu semasa tentang MH370.... hihihi


mula-mula dengar dato najib mengumumkan tentang pesawat MH370 rasa macam tak percaya yang kapal tu "terhempas"!!! tambah pulak bila dapat tahu ramai yang salahkan pilot, serta co-pailot...memang sangat-sangat shida tak boleh terima kenyataan tue,apa yang shida harapkan...biarlah kerajaan sedaya upaya untuk dapatkan "kotak hitam"

ya "kotak hitam"
kenapa benda ni sangat perlu?
sebab kotak ni sahaja yang boleh menjelaskan spekulasi serta tomahan orang ramai tentang MH370...apa yang sedang berlaku dan apa perbualan semasa dalam MH370 semuanya ada dalam kotak hitam....sepertimana yang kita ketahui lautan hindi ialah lautan ke-2 terbesar serta lautan yang sangat dalam, lepas tu tak ada kapal-kapal lalu sana, so memang sunyi ....


Bertapa dalamnya lautan hindi kalau nak dibandingkan menara dubai tue, tambahan pulak dengan ombak yang besar serta cuaca yang sangat buruk sehingga sukar untuk proses pencarian...bagi manusia yang pandai bercakap itu-ini, cuba korang yang cari sendiri....
amacam?senang ke tidak?
ada berani??
silap-silap korang sekali hanyut dan tenggelam.....

sebagai umat islam yang percaya pada qada-qadar allah, kita hanya mampu untuk berdoa supaya memudahkan kerja pencarian mangsa dan kotak hitam di tengah lautan hindi...kita tak tahu apa perasaan tentera yang sedang melaksanakan tanggungjawab dalam misi pencarian tue...pasti mereka berasa risaw, cemas dan takut...yela! lautan dalam yang tak pernah dijejak oleh orang malah pulau pun tak ada kat sana....lepas tu pulak ikan-ikan kat situ semestinya besar-besar derrr...
so korang jangan la memandai nak cakap "lembab"  "lemah dalam prosedur" cuba korang yang try cari...mesti nangis nak mak!!!

ok stop cerita pasal pulau so sekarang shida nak kongsi sedikit kisah sepasang suami isteri yang nak pergi honeymoon merupakan mangsa MH370 jugak...
semalam tengah syok layan gambar-gambar kucing dekat "DUNIA KUCING" ada satu post yang sangat terharu...
2 ekor kucing ni merupakan amanat dari pasangan suami isteri ni sebelum bergerak ke china...mintak tolong family jaga semasa diorang tak ada nanti...so sad!

kalau la shida jadi macam diorang mesti tak dapat banyangkan...hanya kucing ni saja pengubat rindu keluarga mereka...
cuba bayangkan kalau shida ditempat diorang??? >_<
apa-apa pun kita cuma berserah kepada kententuan illahi...setiap yang berlaku ada hikmah dan mempunyai maksud tersendiri, sebagai manusia dan khalifah di muka bumi ini apa yang kita perlu ambil kira ialah ambil iktibar dan pengajaran....














No comments: